انحراف تیغه بینی

یکی از دلائل گرفتگی بینی انحراف تیغه بینی است.البته ممکن است این انحراف در ظاهر بینی اصلا وجود نداشته باشد و یا انحراف ظاهر بینی در داخل بینی مشاهده نشود.وجود انحراف تیغه ی بینی الزاما همراه با گرفتگی بینی نیست اما افرادی که دچار گرفتگی بینی در اثر انحراف تیغه بینی باشند فقط به روش جراحی می توانند از این مشکل رهایی یابند.

سینوزیت

سینوزیت به معنای التهاب سینوس های اطراف بینی است.چهار دسته سینوس در هر طرف بینی وجود دارند.یک دسته در زیر چشم ها،یک دسته در بین دو چشم،یک دسته در پیشانی و یک دسته در پشت بینی و کف جمجمه قرار دارند.التهاب حاد سینوس ها یا سینوزیت حاد ممکن است بار ها در طول زندگی هر فرد اتفاق بیفتد که معمولا خود به خود یا با استفاده از دارو در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد.درصورت باقی ماندن علائم سینوزیت بیش از دو ماه این حالت سینوزیت مزمن نامیده می شود.سینوزیت مزمن ممکن است به روش درمان دارویی و یا درمان جراحی بهبود یابد.تصور عامه مبنی بر عدم بهبود سینوزیت حتی به روش جراحی تصوری غلط است اما افرادی که دچار آلرژی هستند ممکن است برای کنترل سینوزیت خود نیاز به مصرف طولانی مدت و یا حتی مادام العمر دارو های ضد آلرژی داشته باشند.

پولیپ بینی

پولیپ بافتی اضافه است که اغلب در افرادی که دچار آلرژی هستند به صورت دو طرفه سینوس های اطراف بینی را درگیر می کند.پولیپ بینی در اثر آلرژی ایجاد می شود و تنها راه رهایی از آن درمان جراحی است که بهترین روش آن جراحی آندوسکوپی سینوس می باشد. احتمال عود پولیپ در صورت عدم کنترل آلرژی پس از جراحی صد در صد است.در حالی که استفاده ی از دارو های ضد آلرژی پس از عمل جراحی مانع عود پولیپ می شود.البته انواعی از پولیپ های یکطرفه و برخی توده های غیر پولیپی خوش خیم، پیش بدخیم و بدخیم نیز در بینی و سینوس ها وجود دارد که درمان کلیه آنها جراحی است.

آلرژی

در صورتی که آلرژی موجب علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه ی مکرر و گرفتگی بینی شود، رینیت آلرژیک نامیده می شود.این حالت ممکن است در فصل های خاصی از سال به ویژه بهار و پاییز اتفاق بیفتد که به آن آلرژی فصلی می گویند و ممکن است در تمام طول سال ادامه داشته باشد.درمان رینیت آلرژیک تا زمانی که پولیپ بینی ایجاد نشده باشد درمان دارویی است که در طول دوره ی آلرژی (در آلرژی دائمی تمام طول سال) لازم است استفاده شود.