بیماری های حلق

بزرگی لوزه های حلقی

لوزه های حلقی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که وظیفه ی آنها شناساندن میکروب ها و سلول های مضر به سیستم دفاعی بدن است.برخی اوقات به دلایل مختلف لوزه های حلقی بسیار بزرگ باقی مانده و یا منشأ عفونت های مکرر گلو و بدن می شوند.درچنین مواقعی لازم است با روش های دارویی و در صورت عدم موفقیت آن، به روش جراحی لوزه های حلقی از بدن خارج شوند.لوزه های حلقی هنگام باز شدن دهان قابل مشاهده در قسمت انتهای دو طرف دهان هستند.

بزرگی لوزه ی سوم

لوزه ی سوم نیز بخشی از سیستم دفاعی بدن است که معمولا تا سن 13 سالگی سایز آن کوچک شده یا تحلیل می رود.محل قرار گرفتن لوزه ی سوم بالای سقف دهان و پشت بینی است و در معاینه ی مستقیم قابل مشاهده نیست.بزرگی لوزه ی سوم معمولا با شرح حال بیمار و علائم موجود در او قابل تشخیص است و در اغلب مواقع نیازی به تصویر برداری رادیولوژی نمی باشد.

علائم شایع بزرگی لوزه ی سوم عبارتند از:

• خروپف
  • كاهش شنوايي
  • ترشحات دائمی از بینی
  • گرفتگي بيني بدون سرماخوردگي
  • طولاني شدن سرماخوردگي عليرغم درمان
  • تودماغي صحبت كردن بدون سرماخوردگي
  • دهان باز خوابيدن هرشبه بدون سرماخوردگي
  • چرخیدن کودک در جای خود حین خواب هنگام خوابیدن روی زمین

ضایعات زبان

بسیاری از اوقات تغییر رنگ بخشی از زبان وضعیتی وابسته به رژیم غذایی است.برخی ضایعات مانند جوش و یا آفت کوتاه مدت بوده و نیاز به اقدام خاصی ندارند.بروز ضایعات برجسته که مدت زمان طولانی (بیش از دو هفته) باقی بمانند نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.

ضایعات دهان

ضایعات داخل دهان نیز مانند زبان برخی از اوقات مانند جوش و آفت کوتاه مدت بوده و نیاز به اقدام خاصی ندارند.درصورتیکه ضایعاتی به طور برجسته در هر نقطه از دهان بیش از دو هفته باقی بمانند نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارند.

ضایعات طناب های صوتی و تغییر صدا

تغییر صدا ممکن است در اثر سرماخوردگی، سرفه های مکرر، ریفلاکس اسید معده و یا بیماری های ویروسی به طور موقت ایجاد شود.افرادی که به هر علت مانند شغلشان نیاز به حرف زدن طولانی مدت و یا با صدای بلند دارند و همچنین افرادی که داد و فریاد می کنند و حتی کودکانی که عادت به جیغ کشیدن دارند در معرض بروز ضایعات طناب های صوتی (پولیپ حنجره) می باشند. باقی ماندن تغییر صدا بیش از دو هفته نیاز به تصویر برداری از طناب های صوتی و بررسی توسط پزشک متخصص دارد.اقدام زود هنگام در این زمینه ممکن است مانع نیاز به جراحی روی طناب های صوتی شود.

خروپف و قطع تنفس حین خواب(آپنه ی حین خواب)

خروپف علل متعددی دارد که تعدادی از آنها در بینی و تعدادی از آنها در حلق است.انحراف تیغه بینی، سینوزیت مزمن، پولیپ بینی، ترشحات پشت حلق، بزرگی لوزه های حلقی و لوزه ی سوم، بلند بودن سقف دهان (کام نرم)، بزرگی زبان کوچک و زبان و تنگی حلق به دلیل چاقی از علل شایع خروپف می باشند.

در صورتیکه خروپف همراه با آپنه باشد (یعنی فرد در حین خواب برای چند ثانیه نفس نکشد و سپس یک نفس عمیق بکشد) حتما نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک متخصص دارد.